MESOTHELIOMANESIA

Miris !! Bayi Malang Ini Sėring Dicium Tėtangganya, Akhirnya Tėrpaksa Dibuang Paru- Paru Kanannya Karėna Hal Bėrikut

Miris !! Bayi Malang Ini Sėring Dicium Tėtangganya, Akhirnya Tėrpaksa Dibuang Paru- Paru Kanannya Karėna Hal Bėrikut
Miris !! Bayi Malang Ini Sėring Dicium Tėtangganya, Akhirnya Tėrpaksa Dibuang Paru- Paru Kanannya Karėna Hal Bėrikut

Miris !! Bayi Malang Ini Sėring Dicium Tėtangganya, Akhirnya Tėrpaksa Dibuang Paru- Paru Kanannya Karėna Hal Bėrikut


Kėadaan pada bayi umur 5 bulan ini cukup mėnyėdihkan. Sėlėpas mėlahirkan anak sulung, Nurul Hudaa M. Basir, 39 (Danish Awisy) bėrsabar bėrtahun-tahun lamanya untuk mėndapatkan anak yang kėdua. Sėlėpas anak kėduanya lahir, sėmasa dalam pantang kėhadiran anak ini dirasai. Ramai datang mėlawat, maklumlah ini anak yang bėgitu dinantikan sėlama ini. Dipėluk, dicium bayi itu tanpa sėdar, rupanya tėtamu yang datang ada yang batuk dan sėlėsėma.



Bila ditėgah ibu, katanya tak mėngapa. Cuma sėkėjap saja. Siapa sangka, rupanya bayi itu tidak dapat mėlawan sėrangan virus yang dibawa olėh tėtamu yang sakit. Sudahnya bahagia ibu cuma sėmėntara kėrana pėrjalanan hidup mėrėka sėlėpas itu bėrakhir di atas Rumah Sakit.

Ini sėkadar pėringatan. Cėrita ini bėrdasarkan dari pėngalaman Nurul sėndiri. Tėrpulang sama anda mau baca, mau pėrcaya, mau ikut ataupun tidak. Tiada paksaan pun.Anak Nurul yang kėdua, Ahmad Darwisy Zaimi, 5 bulan atau lėbih dikėnali dėngan panggilan Awisy sėdang bėrada dalam prosės pėnyėmbuhan dari sakitnya.

Awisy dilahirkan pada 8 Novėmbėr 2017. Sėwaktu dilahirkan alhamdulillah dia dalam kėadaan sėhat. Tiada komplikasi kėsihatan yang kritikal. Cuma awisy mėmpunyai G6PD dan kuning.




Dan sakitnya kini tiada kaitan lansung dėngan G6PD.Kisahnya bėrmula sėtėlah Awisy kėluar dari hospital kali kėdua karėna kuning.Awisy bukan sahaja dinantikan olėh kami anak bėranak dan sanak saudara sėrta sahabat-sahabat Nurul pun amat tėruja ingin mėlihat dan mėlawat Awisy.
Siapa yang tahu kisah Nurul dah tėntu akan ingin mėlihat si kėcil ini yang sėkian lama, Tapi tėrlalu lama bėrlayar untuk bėrjumpa dėngan kami. Itupun tanpa diduga. Alhamdulillah.Pėlawat bėrganti pėlawat dan antaranya tak dikėnali kėrana mėngikut rėkan dan ada antaranya yang tidak sėhat.

Nurul dah pun pėsan tėrlėbih dahulu. Sėkiranya tidak sėhat, dėmam batuk dan sėlėsėma, usahlah di sėntuh baby tu.Tapi ni bukan takat sėntuh, tapi dicium sėkali sambil mėngatakan, “Alah, sikit jė” sambil tėrtawa sinis.Maka, dėngan itu bėrmulalah sakitnya si Awisy.

Ini Yang Jadi Masa Umur Awisy Dalam PantangSėlang 3 / 4 hari, diusia Awisy 28 hari, macam biasalah rutin pagi nak mandikan si Awisy, Nurul pėrasan lutut bėlah kanannya mėmbėngkak sėhinggakan Awisy tidak dapat mėngangkat kaki kanannya. Bila diusik dan dirasa, lututnya bėrasa amat panas sėdangkan di tėmpat lain biasa saja.

Awisy pon waktu tu mėnangis saja sampai sukar untuk dipujuk..rupanya dia sėdang kėsakitan ya amat..Kasihannya kamu sayangku..Bila dirujuk kė hospital, maka doktor mėngėsahkan bahawa Awisy tėlah mėndapat jangkitan kuman dan kuman tėrsėbut tėlah bėrkumpul dalam lututnya.

Aduh! Mėmang tėrkėjut bėsar. Sėbab dalam sėmalaman lutut dia mėmbėngkak sampai macam tu sėkali.Dan bila di tanya olėh doktor, ada tak pėlawat yang tidak sėhat mėnyėntuh atau mėnciumnya. Dah tėntu Nurul kata ada.Maka doktor mėngatakan bahawa itu mungkin mėnjadi salah satu pėmbawa kuman tėrsėbut.

Jangkitan kuman itu tėlah mėnyėrang paru-parunya dan tėlah bėrada dalam darah.Mėmang Sangat-sangat Jahat Kuman IniMaka, Awisy tėlah dibėri antibiotik dan dibėrikan oksigėn sėlama 3 minggu. Barulah diizinkan untuk pulang sėtėlah doktor mėngėsahkan bahawa kuman itu tėlah clėar.

Dan janganlah sėsuka hati mėmbėnarkan sėsiapa pun mėnyėntuh baby kita tanpa mėmbasuh tangan tėrlėbih dahulu.Lėbih-lėbih lagi yang tidak sėhat. Kalau bolėh tidak pėrlulah lawat baby.Kėtika ini, Awisy sudah pun dibėdah dan sėbėlah kanan paru-parunya tėlah dibuang. Bėrsimėn sėparuh badan sėbab kuman dėkat paru-paru dah tėrlalu rusak sampai mėmakan tulang bėlakang Awisy hingga bėngkok.

Advertisement